Scenarii cu… happy-end?

profesor consilier, Aionesei Sorin

Descriere

În cadrul proiectului Inteligent pe internet, elevii au învățat despre situațiile periculoase care apar în interacțiunile online și cum să fie vigilenți. Au fost expuși la diferite scenarii care implică manipulare în spațiul virtual, pentru a le recunoaște mai ușor pe viitor.

Scenariile au fost discutate pe grupurile de mesagerie instant și pe saitul cabinetului de consiliere:


Multe socializări au loc astăzi în primul rând în mediul virtual, pe rețelele sociale și continuă după aceea în mediul fizic.

Scenariile imaginate mai jos oglindesc situații frecvente, în care cunoaștem pe cineva în online care nu este cine pare a fi sau suntem manipulați pentru a face ceva.


Gabriela a vorbit pe internet cu o fată numită Beatrice timp de câteva zile. Gabriela i-a spus lui Beatrice unde locuieşte, câţi ani are şi cum arată. Beatrice o întreabă pe Gabriela la ce şcoală merge. Este bine să îi răspundă ? ( Ce altceva nu ar trebui ca Gabriela să îi spună lui Beatrice ? )

Maria vorbeşte cu un prieten online, când apare o fereastră pop-up în care i se spune că este o problemă cu calculatorul şi trebuie să apese butonul pentru a scana calculatorul. Ar trebui să apese acel buton ? ( Ce ar trebui să facă )

Daniel vorbeşte cu un prieten pe care îl cunoaşte de pe internet. Prietenul se oferă să îl ajute la teme şi îi cere numărul de telefon. Este bine să îi dea numărul lui de telefon, din moment ce are legătură cu temele lui ? ( Ce ar trebui să facă )

Simona a vorbit cu Ionela online timp de câteva luni. Ionela îi scrie într-un mesaj că are aceeaşi vârstă cu a ei şi locuieşte în apropiere. Este bine să se întâlnească cu ea ? ( Ce ar trebui să facă ? )

Vlad a primit un mail de la un necunoscut, cu un fişier ataşat. Să îl deschidă ? ( Ce ar trebui să facă ? )

Danusia a primit un mesaj online de la o persoană care spune că este profesor de matematică. Ar vrea să ştie la ce şcoală merge şi cum se numesc profesorii ei. ( Ce ar trebui să facă ? )

Andrei a primit un mesaj în care i se spune că a câştigat un Playstation, ultimul model. Trebuie doar să complezeze câteva câmpuri, cu numărul lui de telefon şi adresa de mail, pentru a putea fi contactat. ( Ce ar trebui să facă ? )

În timp ce se află pe pagina de Facebook, Cristi primeşte un mesaj pe chat, în care i se spune că mama lui a avut un accident grav de maşină, şi trebuie să îi dea datele personale şi să trimită urgent un SMS cu credit în valoare de 100 de euro pentru a o transporta la spital imediat. ( Ce ar trebui să facă ?)

Cornelia primeşte o cerere de prietenie de la Bogdan. Cornelia o acceptă, după care Bogan îi trimite câteva fotografii cu el şi îi cere la rândul lui câteva fotografii. ( Ce ar trebui să facă ? În fotografii, Bogdan arată destul de bine…)


Care sunt formele de manipulare din scenariile de mai sus? Te-ai confruntat cu alte situații similare celor descrise? Dacă da, împărtășește cu colegii tăi în secțiunea de comentarii, pentru a ști cum să se protejeze pe viitor!


Repere în discutarea scenariilor cu elevii la clasă

  • O persoană rău intenționată din online va face mai întâi o activitate de „recunoaștere„: va crea un un profil asemănător cu al victimei și va exploata „asemănările” care există cu ea, pentru a o convinge să se autodezvăluie, să împărtășească informații personale.
  • O tehnică frecventă de manipulare este „piciorul în ușă„: pentru a obține ce vrea, aceeași persoană va face o serie de cereri mici, neînsemnate, ușor de acceptat. Urmate de ce o interesează cu adevărat. Cum face acel „prieten” care împrumută multe sume de bani, dar foarte mici, pentru a solicita în final o sumă foarte mare, pe care nu o mai returnează. Sau cum procedează operatorii de telemarketing, care încep prin a-ți pune întrebări la care răspunzi invariabil cu da, crescând conformismul pentru obiectivul pe care îl au la finalul interviului.
  • Câteva din scenariile avute în vedere folosesc metoda „înfricoșare, apoi eliberare„. Victima este prima dată confruntată cu o situație groaznică, apoi i se oferă o portiță de scăpare, o salvare.
  • În multe situații răufăcătorul, hackerul vrea să creeze o stare de panică pentru a împiedica persoana vizată să gândească rațional și să o determine să ia o decizie pripită (reclamele agasante cu telefonul virusat).
  • Multe situații de manipulare implică inginerie socială: victimele sunt atrase cu oferte tentante, produse dezirabile, pe care le pot obține cu un singur clic!